Logo

Ulkomainonnan termit

DOOH sanasto

Outshinen vaikuttavat digipinnat tavoittavat suuren yleisön ja aikaansaavat tuloksia nopeasti. Näkyvyys mieleenpainuvassa mediaympäristössä vahvistaa brändiä ja näkyvyys voidaan kohdentaa juuri haluamallesi kohderyhmälle sekä alueelle. Tutustutaan tarkemmin ulkomainonnan lyhenteisiin, käsitteisiin ja niiden merkitykseen.

CPT/CPM (Cost Per Thousand/Cost Per Mille)
:

  • CPT/CPM kuvaa kontaktihintaa.
  • Ulkomainonnan kustannus per kontakti on niin alhainen, että yksikkönä käytetään tuhatta, jolloin saadaan helpommin verrattavia euroja per kontaktia.

DOOH (Digital Out Of Home):

  • DOOH erottaa digitaalisen ulkomainonnan perinteisestä ulkomainonnasta (OOH).
  • Viesti esitetään digitaalisella näyttölaitteella julisteen tai muun staattisen välineen sijasta.

OTC (Opportunity To Contact):

  • OTC on useimmin käytetty arvo mainospaikan tavoittavuudelle.
  • Se kertoo, kuinka monta kertaa kyseinen mainospaikka voidaan nähdä.

VAC (Visibility Adjusted Contact):

  • VAC on johdannainen OTC:stä.
  • Siinä otetaan huomioon kulkusuunnat sekä mahdollisesti mainospaikan koko ja näkyvyys.

NIT/Candela (CD)/Lumen:

  • NIT, Candela (CD) ja Lumen kuvaavat mainoslaitteen kirkkautta.
  • Auringonpaiste on noin 100 000 nit, ja yhden kynttilän kirkkaus vastaa yhtä candela (cd).
  • Lumen on candela per neliömetri, ja NIT käytännössä synonyymi candelalle.

Pikseli (Pixel):

  • Pixel on lyhenne sanoista “Picture Element”.
  • Se on pienin mahdollinen elementti, joka voidaan esittää mainospaikassa.

Resoluutio:

  • Resoluutiolla kerrotaan mainoslaitteen pikselimäärä vaaka ja pystysuunnassa.

SOV (Share of Voice):

  • SOV ilmaisee, kuinka iso prosentuaalinen osuus yhdellä aineistolla on mainospaikan kaikista aineistoista.

Näyttökerta:

  • Näyttökerta on lukuarvo, joka kertoo kuinka monta kertaa aineisto esitetään tietyn aikavälin sisällä.

Outshinen tarjouksissa ja suunnittelutyökalussa esitetään kontaktimäärät OTC lukuina ottaen huomioon näyttökertojen määrä ja aika. Pyydä tarjous myynnistämme tai tilaa näkyvyys verkkopalvelustamme.

ps. tiesitkö, että CPM lyhenteen M kirjain tulee latinasta ja tarkoittaa tuhatta.

  • Mediaharjoittelija
    Mediaharjoittelija

    Outshine Oy etsii innokasta ja motivoitunutta mediaharjoittelijaa kuuden kuukauden harjoitteluun. Tämä on loistava tilaisuus alan opiskelijalle, joka haluaa kehittää taitojaan ja saada arvokasta työkokemusta.

  • Digitaalinen taide valtasi kaupunkien keskustat
    Outshine ja Artcrush määrittelivät suomalaisen katutaiteen uudelleen: Digitaalinen taide valtasi kaupunkien keskustat

    Suomen johtava digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) media Outshine ja kansainvälisesti tunnettu digitaalisen taiteen alusta Artcrush aloittavat ainutlaatuisen yhteistyön. Kumppanuus mullistaa suomalaisen kaupunkimaiseman tuomalla kuukausittain 30 valikoitua digitaalista taideteosta osaksi Outshinen valtakunnallista digitaalista ulkomainosverkostoa.

  • Kirsi Immonen
    Nimitysuutinen: Kirsi Immonen Outshinelle asiakkuuspäälliköksi

    Kirsi Immonen on nimitetty Outshinen myyntitiimiin asiakkuuspäällikön (Account Manager) rooliin. Kirsi tuo mukanaan vahvaa osaamista digitaalisesta markkinoinnista ja asiakaslähtöisyydestä. Kirsi on aiemmin työskennellyt yrittäjänä digitaalisen markkinoinnin parissa, markkinointipäällikkönä sähköautojen latauspalveluiden parissa. Viimeiset kahdeksan vuotta hän on toiminut vapaa-ajalla Tesla Club Finlandin tapahtumavastaavana, joista viisi vuotta yhdistyksen puheenjohtajana.

Outshine.fi käyttää evästeitä!

Käytämme sivustollamme evästeitä ja muita vastaavia tekniikoita. Evästeiden avulla kerätyn tiedon ansiosta voimme tarjota sinulle parempia palveluja käyttökokemuksen, mainonnan kohdentamisen ja sivuston toiminnan suhteen. Evästeitä käytetään myös kävijämittaukseen.

Haluatko sallia evästeet?