Logo

Outshine tiedottaa: Säästämme energiaa toimimalla vastuullisesti

Säästämme energiaa toimimalla vastuullisesti

Julkinen keskustelu digitaalisten ulkomainosten energiankulutuksesta on ollut aktiivista Ylen 5.9.2022 julkaisemasta artikkelista asti. Outshine Oy haluaa nyt avoimesti ilmoittaa energiaa säästävistä toimenpiteistä sekä oikaisee artikkelissa esitettyjä arvioita näyttöjen energiankulutuksesta.

Outshine Oy:n johto kokoontui maanantaina 5.9.2022 arvioimaan digitaalisten ulkomainosten energiankulutusta, tarkastelemaan kulutuksen vähentämiseen tähtäävän toimintasuunnitelmansa riittävyyttä sekä arvioimaan mahdollisia lisätoimenpiteitä energiankulutuksen vähentämiseksi.

- Päätimme yksimielisesti vähentää näyttöjen kirkkautta vuorokauden pimeinä tunteina. Käytössämme on entuudestaankin markkinoiden laadukkain teknologia, minkä avulla näyttöjen valotehoa voidaan ketterästi säätää ympäröivän valoisuuden ja muiden tarvittavien ehtojen perusteella. Seuraamme tilannetta tarkasti ja haastamme myös muut alan toimijat mukaan pitkäjänteisiin talkoisiin, kertoo Outshine Oy:n toimitusjohtaja Jani Lepistö.

Ylen artikkelissa esiintyneen asiantuntijan arvion mukaan 3m2 kokoinen LED-näyttö voi kuluttaa perheen omakotitalon verran energiaa. Tämä arvio ei kuitenkaan vastaa todellisuutta, sillä 3m2 näyttö vie mainoskäytössä keskimäärin muutaman television verran energiaa. Todelliset kulutuslukemat varmistettiin tarkastelemalla Outshinen näyttöjen toteutunutta kulutusta sekä pyytämällä asiaan asiantuntijan näkemys.

- Suomen olosuhteissa näyttöjen todellinen energiankulutus on Etelä-Euroopan maihin verrattuna erittäin maltillinen, sillä suurimman osan vuodesta ulkona on pimeää. Meillä Outshinella näyttöjen valoisuus on säädetty tarkasti ympäröivien olosuhteiden mukaan ja talvella näyttöjen maksimivalotehosta käytetään vain viidestä kymmeneen prosenttia. Automaattinen kirkkaudensäätö perustuu älypuhelinten tapaan sensoriin ja myös pilvisellä kelillä tehoa pudotetaan automaattisesti. Toimintatapamme mahdollistaa energiankäytön optimoinnin juuri talvella, milloin energian hinnan ennakoidaan olevan korkeimmillaan, kertoo Outshine Oy:n Lead Architect Aapo Koro.

Pitkäjänteinen vastuullinen toimintatapa on avain energian säästämiseksi

Professorin esittämä arvio digitaalisen mainoksen energiankulutuksesta perustuu oletukseen, että mainosnäyttöä käytetään täydellä valoteholla kellonajasta sekä muista ympäröivistä olosuhteista piittaamatta. Tämän lisäksi maksimaalinen energiankulutus edellyttäisi sitä, että näytössä esitetään täysin valkopohjaista aineistoa, sillä esimerkiksi videot tai muut värit kuluttavat vähemmän energiaa. Professorin esittämä skenaario on onneksi vain teoreettinen, sillä esimerkiksi Helsingin kaupunki on ohjeissaan määritellyt selkeät raja-arvot mainosten enimmäiskirkkaudelle ja edellyttänyt, että myös ympäröivä valoisuus huomioidaan.

- Suihkukin kuluttaa tarpeettoman paljon vettä ja energiaa, jos se on päällä aamusta iltaan. Haluamme toiminnallamme näyttää esimerkkiä ja osoittaa, että myös ulkomainosyritys voi seurata kulutustaan ja toimia vastuullisesti, sanoo Jani Lepistö.

Outshine on suomalainen palveluyhtiö, jonka toiminnan sydän on digitaalinen näyttöteknologia. Meitä inspiroivat nopeat tulokset, joita voimme digitaalisilla näytöillä asiakkaillemme toimittaa. Visiomme on olla maailman innovatiivisin ja asiakaskeskeisin ulkomainostoimija ja isoista digitaalisista mainosnäytöistä koostuva verkostomme tavoittaa valtakunnallisesti ympäri Suomea.

  • Mediaharjoittelija
    Mediaharjoittelija

    Outshine Oy etsii innokasta ja motivoitunutta mediaharjoittelijaa kuuden kuukauden harjoitteluun. Tämä on loistava tilaisuus alan opiskelijalle, joka haluaa kehittää taitojaan ja saada arvokasta työkokemusta.

  • Digitaalinen taide valtasi kaupunkien keskustat
    Outshine ja Artcrush määrittelivät suomalaisen katutaiteen uudelleen: Digitaalinen taide valtasi kaupunkien keskustat

    Suomen johtava digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) media Outshine ja kansainvälisesti tunnettu digitaalisen taiteen alusta Artcrush aloittavat ainutlaatuisen yhteistyön. Kumppanuus mullistaa suomalaisen kaupunkimaiseman tuomalla kuukausittain 30 valikoitua digitaalista taideteosta osaksi Outshinen valtakunnallista digitaalista ulkomainosverkostoa.

  • Kirsi Immonen
    Nimitysuutinen: Kirsi Immonen Outshinelle asiakkuuspäälliköksi

    Kirsi Immonen on nimitetty Outshinen myyntitiimiin asiakkuuspäällikön (Account Manager) rooliin. Kirsi tuo mukanaan vahvaa osaamista digitaalisesta markkinoinnista ja asiakaslähtöisyydestä. Kirsi on aiemmin työskennellyt yrittäjänä digitaalisen markkinoinnin parissa, markkinointipäällikkönä sähköautojen latauspalveluiden parissa. Viimeiset kahdeksan vuotta hän on toiminut vapaa-ajalla Tesla Club Finlandin tapahtumavastaavana, joista viisi vuotta yhdistyksen puheenjohtajana.

Outshine.fi käyttää evästeitä!

Käytämme sivustollamme evästeitä ja muita vastaavia tekniikoita. Evästeiden avulla kerätyn tiedon ansiosta voimme tarjota sinulle parempia palveluja käyttökokemuksen, mainonnan kohdentamisen ja sivuston toiminnan suhteen. Evästeitä käytetään myös kävijämittaukseen.

Haluatko sallia evästeet?