Logo

Markkinaoikeus hylkäsi Clear Channelin valituksen Helsingin ulkomainonnan kilpailutuksesta

Katumainostaulu

Helsingin ulkomainonta siirtyi askeleen lähemmäs uuden sopimuskauden alkua markkinaoikeuden hylättyä Clear Channelin valituksen keväällä 2023 ratkenneeseen ulkomainonnan kilpailutukseen liittyen. Markkinaoikeus katsoi perättömiksi kaikki Clear Channelin valituksen aiheet ja velvoitti Clear Channelin korvaamaan Outshinen, Keskisuomalaisen ja Helsingin oikeudenkäyntikulut.


Näin asia on edennyt

  • 10.5.2023 hankintapäätös, kilpailutuksen voittajat valittu (ks. Helsingin tiedote klikkaamalla tästä)
  • 25.6.2023 Kaupunkiympäristölautakunta hylkäsi Clear Channelin tekemän oikaisuvaatimuksen (ks. päätös klikkaamalla tästä)
  • 31.7.2023 Helsingin ja aiemman operaattorin, Clear Channelin välinen vanha sopimus päättyi
  • 1.8.2023 —> sopimukseton tila alkoi, vanhoja laitteita on purettu kaduilta
  • 20.11.2023 Markkinaoikeus hylkäsi Clear Channelin tekemän valituksen


Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 165 §:n mukaan tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan. Valitus on tehtävä 30 pv kuluessa siitä, kun markkinaoikeuden päätös on annettu tiedoksi. Valituslupahakemusten keskimääräinen käsittelyaika korkeimmassa hallinto-oikeudessa on tällä hetkellä noin 6 kk.


Clear Channelin mahdolliset aikeet valituslupahakemuksen jättämiseen vaikuttavat siihen, milloin kilpailutuksen voittajat pääsevät todella aloittamaan. Mikäli valituslupaa ei CC:n toimesta haeta, tulee päätöksestä n. 30 pv kuluessa lainvoimainen ja kilpailutuksen voittajat allekirjoittavat sopimukset Helsingin kanssa. Valitusluvan hakeminen voi tuoda aloitukseen arviolta 6 kk pituisen lisäviiveen, minkä aikana ulkomainontaa ei ole näihin kilpailutettuihin pintoihin saatavilla. Tilanne vaikuttaa myös Helsingin kaupunkiin, mikä on 1.8.2023 alkaen ollut valituksen aiheuttaman sopimuksettoman tilan takia ilman tärkeitä vuokratuloja. Toivomme tilanteen ratkeavan pian ja tiedotamme aiheesta tarkemmin, kun jotakin uutta ilmenee.

Helsingin vaikuttavimmasta digitaalisen ulkomainonnan verkostosta rakentuu ensimmäisessä vaiheessa yli 400 digipinnan laajuinen. Tilaa paikkasi Outshinen nykyiseen inventaariin ja kuulet tulevista uutuuksista ensimmäisten joukossa.

  • DOOH sanasto
    Ulkomainonnan termit

    Outshinen vaikuttavat digipinnat tavoittavat suuren yleisön ja aikaansaavat tuloksia nopeasti. Näkyvyys mieleenpainuvassa mediaympäristössä vahvistaa brändiä ja näkyvyys voidaan kohdentaa juuri haluamallesi kohderyhmälle sekä alueelle. Tutustutaan tarkemmin ulkomainonnan lyhenteisiin, käsitteisiin ja niiden merkitykseen.

  • Suunnittelutyökalu
    Työkalumme kehittyvät uudella kohderyhmädatalla

    Työkalumme kehittyvät uudella kohderyhmädatalla Nyt löydät suunnittelutyökalustamme entistä tarkempaa kohderyhmädataa mainospaikoistamme. Datasta ilmenee yleisön sukupuolijakauma, tulotaso sekä koulutus. Tieto on peräisin Tilastokeskuksen avoimesta Paavo-tietokannasta.

  • Helsinki katumainostaulu
    Ei uusia valituksia: Helsingin ulkomainonta etenee pian

    Helsingin ulkomainoskilpailutus etenee: sopimukset allekirjoitetaan ja upeat uutuudet valloittavat Helsingin katukuvan. Markkinaoikeuden päätökseen liittyvä valitusaika umpeutui 4.1.2024, eikä Clear Channel enää hakenut päätökseen valituslupaa.

Outshine.fi käyttää evästeitä!

Käytämme sivustollamme evästeitä ja muita vastaavia tekniikoita. Evästeiden avulla kerätyn tiedon ansiosta voimme tarjota sinulle parempia palveluja käyttökokemuksen, mainonnan kohdentamisen ja sivuston toiminnan suhteen. Evästeitä käytetään myös kävijämittaukseen.

Haluatko sallia evästeet?