Lähtökohdat
DNA:n ”Uskalla olla omanlainen” -kampanjassa tavoitteena oli vahvistaa DNA-brändin ydinarvoja ja muistuttaa omanlaisuuden merkityksestä jokaiselle suomalaiselle. Omanlaisuus ja uskaltaminen ovat teemoja, jotka ovat DNA-brändin ytimessä ja tärkeitä viestejä niin yrityksen työnantajalupauksessa kuin kaikille suomalaisille. Monimediakampanjan tavoitteena oli muistuttaa ihmisiä siitä, että jokaisella on lupa loistaa omana itsenään — myös silloin, kun se tarkoittaa erottumista valtavirrasta.
Toteutus
Outshinen verkostossa valtavirrasta erotuttiin kolmella erikoistoteutuksella. DNA Kaupan läheisyydessä oleviin pintoihin ilmestyi mainos, joka hyödynsi peilinomaista efektiä: toteutuksessa käytettiin kameraa, jonka avulla ohikulkija näki oman kuvansa heijastuvan ulkomainoksen pinnasta. Lopputulos tuntui henkilökohtaiselta ja puhuttelevalta: "Uskalla olla omanlainen" -viesti ja oma kuva sen alla pysäytti – ja tuki samaan aikaan televisiossa pyörivän tv-mainoksen viestiä. Idea tuli mainostoimisto Folk Finlandilta, tekninen sparraus ja toteutus Outshinelta.
”Uskalla olla omanlainen -viesti DNA:lla tarkoittaa jokaisen arvostamista sellaisena kuin on – omanlaisenaan. Välittämättä iästä tai sukupuolesta, riippumatta siitä miltä näytät, mistä tulet, ketä rakastat tai miten juuri sinä näet maailman. Monimuotoisuus on rikkaus ja työyhteisömme voimavara. Toivomme, että se on sitä myös kaikille suomalaisille. Siksi se on viesti, joka sopii erityisen hyvin myös katukuvaan ja sinne, missä ihmiset liikkuvat”, DNA:n markkinointipäällikkö Katariina Ikävalko toteaa.

Lopputulos
Interaktiivinen ulkomainos keräsi huomiota ja sai positiivista palautetta osallistavasta toteutuksestaan. DNA:n markkinointitiimi on tyytyväinen ensimmäiseen interaktiivisen ulkomainonnan pilottiinsa, vaikka kampanjan tulokset ovat vielä tulossa. Samalla heräsi kiinnostus kokeilla jatkossa vielä muitakin dataohjattuja ja interaktiivisia ulkomainonnan toteutuksia.
”Emme ole aiemmin toteuttaneet vastaavaa interaktiivista ulkomainontaa. Tällaisen luovan toteutuksen mahdollistavien ulkomainospintojen sijainti DNA Kauppojen läheisyydessä antoi siihen nyt hyvän mahdollisuuden. Dataohjattu ja ohikulkijat osallistava ulkomainonta kiinnostaa kyllä tämän pilotin jälkeenkin”, Katariina toteaa lopuksi.
Kiitos DNA:lle – ja uskaltamisiin!
Kampanjatiimi: DNA, Folk Finland, Dagmar, Outshine.