Lähtökohdat
ODDfest syntyi kunnianhimoisesta ideasta: luoda uudenlainen kulttuurifestivaali, joka rikkoo rajoja ja yhdistää taiteen, yhteiskunnan ja teknologian. Helsingin ytimeen rakentunut tapahtuma saavutti kesäkuun alussa yli miljoonan ihmisen näkyvyyden ja toi Lasipalatsikortteliin 1300 osallistujaa.
Ennen tapahtumaa festarin suurin tarve oli tulla nähdyksi. Miten rakentaa kiinnostusta ja herättää uteliaisuutta, kun kukaan ei vielä tunne uutta festivaalia? ODDfestin brändi oli alusta lähtien rohkea, visuaalisesti näyttävä ja kunnianhimoinen – ja se kaipasi näkyvyyttä, joka olisi yhtä vaikuttavaa. Tavoitteena ei ollut vain mainostaa tapahtumaa, vaan luoda liike, joka puhuttelee ja vetää puoleensa.

Toteutus
ODDfest, RFSU - yksi tapahtuman partnereista - ja Outshine loivat yhdessä jotakin täysin uutta, ”JUST GIVE A F*CK” -pelin. Kyseessä oli digitaalisessa ulkomainospinnassa pelattava peli, jota ohjattiin keholla. Mainoskampanja starttasi jo aiemmin keväällä, mutta itse peli oli pelattavissa 3.-6. kesäkuuta.
Aktivoivan toteutuksen viesti oli selkeä: kondomin käyttö ei ole vain suojaa – se on välittämistä. Samalla kampanja toimi ennakkolähtölaukauksena GIVE A F*CK DAY -päivälle, jota vietettiin ensimmäistä kertaa 28.6. RFSU:n aloitteesta. Päivä nostaa esiin nuorten seksuaalikasvatuksen merkityksen ja tukee Aseman Lapset ry:n työtä.

Lopputulos
Peli pysäytti ihmiset ja herätti uteliaisuutta, keräsi yleisöä ja levisi nopeasti sosiaalisessa mediassa. ODDfestin rohkea brändi ja RFSU:n yhteiskunnallinen sanoma kohtasivat tavalla, joka todella puhutteli kaupunkilaisia ja vahvisti ODDfestin profiilia uuden sukupolven kulttuuriliikkeenä.
"Uuden tapahtuman suurin haaste on tulla nähdyksi. Outshine teki sen mahdolliseksi – ja enemmänkin. He eivät vain toteuttaneet näkyvyyttä, vaan leikkivät kanssamme uusilla tavoilla tehdä kulttuurimarkkinointia".
– Ronny Eriksson, Founder, ODDfest
Kampanjatiimi: ODDfest, RFSU, Adventure Club, Outshine.