Dacia: Bigster-lanseeraus

  • Autot

Lähtökohdat

Kun Dacia toi täysin uuden Bigster-automallin Suomen markkinoille, tavoitteena oli tehdä lanseeraus, joka ei varmasti jäisi kohderyhmältä näkemättä. Tähän vastattiin monipuolisella mediakattauksella: TV, printti, digi ja digitaalinen ulkomainonta. Kohderyhmänä olivat yli 25-vuotiaat, jotka kaipaavat tilavaa ja järkihintaista autoa – siis juuri he, joiden kannattaisi istua Bigsterin rattiin.

Koska kyseessä oli kokonaan uusi auto, kampanjan päätavoite oli kasvattaa sekä tunnettuutta että harkintaa. Ulkomainonnassa haluttiin erottua modernilla tavalla – siksi valinta osui digitaaliseen ulkomainontaan ja Outshinen liikenneympäristöjen digipintoihin.

Kampanja täytti ja ylitti brändilliset tavoitteemme, sillä Bigsterin ohella myös muiden automalliemme kysyntä kasvoi tämän kampanjan myötä. Tämä on osoitus siitä, että lanseeraus onnistui ja toi Dacian vahvasti kohderyhmänsä top-of-mindiin.
Ann-Marie Purontaus

Toteutus

Nordic Automotive Services Oy:n markkinointipäällikkö Ann-Marie Purontaus aloitti kampanjasuunnittelun Outshinen suunnittelutyökalussa kartoittamalla ensin sopivat digipinnat erityisesti jälleenmyyjäpaikkakunnilla ja viimeisteli kokonaisuuden yhdessä Outshinen asiantuntijan kanssa.

Ulkomainonnan osuus mediamixistä oli noin viidesosa. Painotus oli harkittu, sillä digitaalinen ulkomainonta mahdollisti sekä valtakunnallisen näkyvyyden että tarkasti kohdennetut digipinnat jälleenmyyjien läheisyyteen. Kampanja näkyi ensimmäistä kertaa näyttävästi myös Oulun bussipysäkkien digipinnoilla. Valtakunnallista näkyvyyttä rakennettiin lisäksi vilkkaiden sisääntuloväylien varsille – sinne, missä autoilijat ne parhaiten huomaavat.

Dacia: Bigster-lanseeraus

Lopputulos

Kampanjan tulokset puhuvat puolestaan. Liikenne Bigsterin sivuilla verkossa kasvoi räjähdysmäisesti kampanjan aikana ja heti sen jälkeen. Merkittävä osa kävijöistä tuli sivustolle suoraan. Brändillisesti tulokset olivat jopa odotuksia paremmat. Dacia Bigster nousi kohderyhmän tutkaan, mutta sen lisäksi kampanja synnytti myös selkeän halo-efektin: kiinnostus kasvoi myös muihin Dacian automalleihin.

“Kampanja täytti ja ylitti brändilliset tavoitteemme, sillä Bigsterin ohella myös muiden automalliemme kysyntä kasvoi tämän kampanjan myötä. Tämä on osoitus siitä, että lanseeraus onnistui ja toi Dacian vahvasti kohderyhmänsä top-of-mindiin”, Ann-Marie Purontaus kertoo.

Tulokset osoittavat, että kun digitaalinen ulkomainonta yhdistetään oikealla tavalla muihin medioihin, syntyy vaikutus, joka kantaa yksittäisen lanseerauksen yli. Dacian tapauksessa Outshine ja DOOH olivat ratkaisevassa roolissa tekemässä Bigsteristä näkyvän – ja nostamassa koko brändin seuraavalle tasolle.

Kampanjatiimi:

Asiakas ja kampanjan in-house-suunnittelu:

Dacia logo

Media:

Outshine logo

Pinnoilta bongattua

Digitaalinen ulkomainonta pysäyttää, puhuttelee ja jää mieleen.