Logo

Ulkomainonnan termit

DOOH sanasto

Outshinen vaikuttavat digipinnat tavoittavat suuren yleisön ja aikaansaavat tuloksia nopeasti. Näkyvyys mieleenpainuvassa mediaympäristössä vahvistaa brändiä ja näkyvyys voidaan kohdentaa juuri haluamallesi kohderyhmälle sekä alueelle. Tutustutaan tarkemmin ulkomainonnan lyhenteisiin, käsitteisiin ja niiden merkitykseen.

CPT/CPM (Cost Per Thousand/Cost Per Mille)
:

  • CPT/CPM kuvaa kontaktihintaa.
  • Ulkomainonnan kustannus per kontakti on niin alhainen, että yksikkönä käytetään tuhatta, jolloin saadaan helpommin verrattavia euroja per kontaktia.

DOOH (Digital Out Of Home):

  • DOOH erottaa digitaalisen ulkomainonnan perinteisestä ulkomainonnasta (OOH).
  • Viesti esitetään digitaalisella näyttölaitteella julisteen tai muun staattisen välineen sijasta.

OTC (Opportunity To Contact):

  • OTC on useimmin käytetty arvo mainospaikan tavoittavuudelle.
  • Se kertoo, kuinka monta kertaa kyseinen mainospaikka voidaan nähdä.

VAC (Visibility Adjusted Contact):

  • VAC on johdannainen OTC:stä.
  • Siinä otetaan huomioon kulkusuunnat sekä mahdollisesti mainospaikan koko ja näkyvyys.

NIT/Candela (CD)/Lumen:

  • NIT, Candela (CD) ja Lumen kuvaavat mainoslaitteen kirkkautta.
  • Auringonpaiste on noin 100 000 nit, ja yhden kynttilän kirkkaus vastaa yhtä candela (cd).
  • Lumen on candela per neliömetri, ja NIT käytännössä synonyymi candelalle.

Pikseli (Pixel):

  • Pixel on lyhenne sanoista “Picture Element”.
  • Se on pienin mahdollinen elementti, joka voidaan esittää mainospaikassa.

Resoluutio:

  • Resoluutiolla kerrotaan mainoslaitteen pikselimäärä vaaka ja pystysuunnassa.

SOV (Share of Voice):

  • SOV ilmaisee, kuinka iso prosentuaalinen osuus yhdellä aineistolla on mainospaikan kaikista aineistoista.

Näyttökerta:

  • Näyttökerta on lukuarvo, joka kertoo kuinka monta kertaa aineisto esitetään tietyn aikavälin sisällä.

Outshinen tarjouksissa ja suunnittelutyökalussa esitetään kontaktimäärät OTC lukuina ottaen huomioon näyttökertojen määrä ja aika. Pyydä tarjous myynnistämme tai tilaa näkyvyys verkkopalvelustamme.

ps. tiesitkö, että CPM lyhenteen M kirjain tulee latinasta ja tarkoittaa tuhatta.

  • Helsingin uutuuspintojen asentaminen alkaa elokuussa
    Helsingin uutuuspintojen asentaminen alkaa elokuussa

    Helsingin katukuvaan saapuu uusia upeita mainoslaitteita elokuusta 2024 alkaen. Aikataulu varmistui, kun yksittäisen kuntalaisen valitus hylättiin ja myös maankäytön päätöksestä tuli lainvoimainen. Mainoslaitteet rakennetaan tutuille paikoille, missä oli aiemman operaattorin Clear Channelin aikaan enimmäkseen staattista inventaaria. Helsingin kaduille avautuu nyt huikeita uusia mahdollisuuksia, kun 444 pintaa kattava verkosto digitalisoidaan sataprosenttisesti. Outshine saa sopimuksella yksinoikeuden kantakaupungin katumainostauluihin sekä pilareihin lähes yhdentoista (11) vuoden ajaksi uudelle sopimuskaudelle 2024 - 2035.

  • DOOH sanasto
    Ulkomainonnan termit

    Outshinen vaikuttavat digipinnat tavoittavat suuren yleisön ja aikaansaavat tuloksia nopeasti. Näkyvyys mieleenpainuvassa mediaympäristössä vahvistaa brändiä ja näkyvyys voidaan kohdentaa juuri haluamallesi kohderyhmälle sekä alueelle. Tutustutaan tarkemmin ulkomainonnan lyhenteisiin, käsitteisiin ja niiden merkitykseen.

  • Suunnittelutyökalu
    Työkalumme kehittyvät uudella kohderyhmädatalla

    Työkalumme kehittyvät uudella kohderyhmädatalla Nyt löydät suunnittelutyökalustamme entistä tarkempaa kohderyhmädataa mainospaikoistamme. Datasta ilmenee yleisön sukupuolijakauma, tulotaso sekä koulutus. Tieto on peräisin Tilastokeskuksen avoimesta Paavo-tietokannasta.

Outshine.fi website uses cookies!

We use cookies and other technologies in our website. We use cookies to personalise content and analyse our traffic.

Would you like to allow cookies?