Logo

Ulkomainonnan termit

DOOH sanasto

Outshinen vaikuttavat digipinnat tavoittavat suuren yleisön ja aikaansaavat tuloksia nopeasti. Näkyvyys mieleenpainuvassa mediaympäristössä vahvistaa brändiä ja näkyvyys voidaan kohdentaa juuri haluamallesi kohderyhmälle sekä alueelle. Tutustutaan tarkemmin ulkomainonnan lyhenteisiin, käsitteisiin ja niiden merkitykseen.

CPT/CPM (Cost Per Thousand/Cost Per Mille)
:

  • CPT/CPM kuvaa kontaktihintaa.
  • Ulkomainonnan kustannus per kontakti on niin alhainen, että yksikkönä käytetään tuhatta, jolloin saadaan helpommin verrattavia euroja per kontaktia.

DOOH (Digital Out Of Home):

  • DOOH erottaa digitaalisen ulkomainonnan perinteisestä ulkomainonnasta (OOH).
  • Viesti esitetään digitaalisella näyttölaitteella julisteen tai muun staattisen välineen sijasta.

OTC (Opportunity To Contact):

  • OTC on useimmin käytetty arvo mainospaikan tavoittavuudelle.
  • Se kertoo, kuinka monta kertaa kyseinen mainospaikka voidaan nähdä.

VAC (Visibility Adjusted Contact):

  • VAC on johdannainen OTC:stä.
  • Siinä otetaan huomioon kulkusuunnat sekä mahdollisesti mainospaikan koko ja näkyvyys.

NIT/Candela (CD)/Lumen:

  • NIT, Candela (CD) ja Lumen kuvaavat mainoslaitteen kirkkautta.
  • Auringonpaiste on noin 100 000 nit, ja yhden kynttilän kirkkaus vastaa yhtä candela (cd).
  • Lumen on candela per neliömetri, ja NIT käytännössä synonyymi candelalle.

Pikseli (Pixel):

  • Pixel on lyhenne sanoista “Picture Element”.
  • Se on pienin mahdollinen elementti, joka voidaan esittää mainospaikassa.

Resoluutio:

  • Resoluutiolla kerrotaan mainoslaitteen pikselimäärä vaaka ja pystysuunnassa.

SOV (Share of Voice):

  • SOV ilmaisee, kuinka iso prosentuaalinen osuus yhdellä aineistolla on mainospaikan kaikista aineistoista.

Näyttökerta:

  • Näyttökerta on lukuarvo, joka kertoo kuinka monta kertaa aineisto esitetään tietyn aikavälin sisällä.

Outshinen tarjouksissa ja suunnittelutyökalussa esitetään kontaktimäärät OTC lukuina ottaen huomioon näyttökertojen määrä ja aika. Pyydä tarjous myynnistämme tai tilaa näkyvyys verkkopalvelustamme.

ps. tiesitkö, että CPM lyhenteen M kirjain tulee latinasta ja tarkoittaa tuhatta.

  • Tommi
    Nimitysuutinen: Tommi Fäldt Outshinen kaupalliseksi johtajaksi

    Myynnin parissa vuodesta 2006 työskennellyt Tommi Fäldt aloittaa Outshinen kaupallisena johtajana (Commercial Director) 6.9.2024. Fäldt on kokenut markkinoinnin ja B2B-myynnin ammattilainen, joka on aiemmin työskennellyt esimerkiksi Clear Channelilla, SOK:lla ja viimeisimpänä Keskisuomalaisella.

  • Outshinen uutuusverkoston asennukset edistyvät aikataulua nopeammin
    Outshinen uutuusverkoston asennukset edistyvät aikataulua nopeammin - jo 14 pintaa valmiina!

    Helsingin ja Outshinen sopimuskausi alkoi tänään 1.8.2024. Ensimmäiset neljätoista (14) uutta digitaalista ulkomainospintaa ovat jo rakentuneet ja uusia laitteita pystytetään kovaa tahtia usean tiimin voimin. Työt edistyvät ennakoitua nopeammin ja virrat kytketään päälle vielä tänään.

  • AU Data
    Suomen ulkomainosmarkkinan suurimmat toimijat lanseeraavat uuden yleisömittausjärjestelmän.

    Suomen ulkomainosmarkkinan suurimmat toimijat lanseeraavat uuden yleisömittausjärjestelmän.

Outshine.fi website uses cookies!

We use cookies and other technologies in our website. We use cookies to personalise content and analyse our traffic.

Would you like to allow cookies?