Outshinelle yli 400 uutta digitaalisen ulkomainonnan näyttöä Helsinkiin. Laitteet ovat kooltaan pääosin 75-tuumaisia pystynäyttöjä ja koko verkostoa voi hyödyntää yhdellä mainosformaatilla. Laitteet sijaitsevat Helsingin keskusta-alueella.
Helsingin kaupungin ulkomainonnan operaattoreiksi ajalle 1.8.2023–31.3.2034 valittiin kilpailutuksen perusteella kaksi kotimaista yritystä. Keskusta-alueella katumainostauluista ja mainospilareista vastaa jatkossa Outshine Oy. Keskustan ulkopuolisilla alueilla suurnäyttömainonnasta ja katumainostauluista vastaa puolestaan Keskisuomalainen Oyj. Toimijat vastaavat myös mainostilan myynnistä. Nykyinen ulkomainontasopimus Clear Channel Oy:n päättyy heinäkuun 2023 lopussa.
Uuden sopimuskauden myötä yleisillä paikoilla olevat mainoslaitteet vaihtuvat lukuun ottamatta julkisen liikenteen pysäkkejä ja kaupunkipyörien mainospaikkoja. Uusissa mainoslaitteissa voidaan käyttää myös liikkuvaa kuvaa.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti mainoslaitteiden hankinnasta kokouksessaan 10. toukokuuta 2023. Päätös ei ole vielä lainvoimainen. Sopimusten toimeenpano edellyttää vielä maankäyttösopimusta, josta päättää myöhemmin kaupunkiympäristölautakunta.
Suunnitelmissa on aloittaa rakentaminen syksyllä 2023 ja verkosto valmistuu pikaista vauhtia. Sopimustekniset ja kilpailutukselliset seikat voivat vielä vaikuttaa aikatauluun.
Outshine on valtakunnallinen, kotimainen ulkomainosyhtiö. Mainoslaiteverkostomme sijaitsevat kaupunkien keskustoissa, vilkkaimpien teiden varsilla, ostopaikkojen läheisyydessä, Nokia Arenalla ja liikuntakeskuksissa.
Uudet mainoslaitteet varustetaan anonyymillä kulkijamääräseurannalla. Seurannasta kertyvää dataa hyödynnetään Helsingin kaupunkisuunnittelussa ja sen avulla myös mainostajat saavat käyttöönsä entistä tarkempaa tietoa kampanjoistaan.
Outshine Oy voitti Helsingin järjestämästä kilpailutuksesta kaksi arvokkainta osa-aluetta neljästä. Kyseessä oli Suomen suurin yksittäinen digitaalisen ulkomainonnan kilpailutus. Voitetut osa-alueet takaavat Outshine Oy:lle yksinoikeuden Suomen halutuimpien mainospaikkojen myyntiin kymmenen vuoden ja kahdeksan kuukauden sopimusajalle. Lisäksi Outshine saa mahdollisuuden kehittää verkostoa entisestään yli 200 lisämainosnäytöllä. Näiden lisämainosnäyttöjen myötä uuden verkoston kokonaislaajuus kasvaa jopa yli kuuteensataan (600) mainosnäyttöön.
Tiedotamme aiheesta tarkemmin etenemisen mukaan. Budjetoinnissa kannattaa varautua uusien, entistä kookkaampien sekä laadukkaampien digipintojen saapumiseen Helsingin katukuvaa piristämään.
Helsingin kaupungin tiedote