Logo

Markkinaoikeus hylkäsi Clear Channelin valituksen Helsingin ulkomainonnan kilpailutuksesta

Katumainostaulu

Helsingin ulkomainonta siirtyi askeleen lähemmäs uuden sopimuskauden alkua markkinaoikeuden hylättyä Clear Channelin valituksen keväällä 2023 ratkenneeseen ulkomainonnan kilpailutukseen liittyen. Markkinaoikeus katsoi perättömiksi kaikki Clear Channelin valituksen aiheet ja velvoitti Clear Channelin korvaamaan Outshinen, Keskisuomalaisen ja Helsingin oikeudenkäyntikulut.


Näin asia on edennyt

  • 10.5.2023 hankintapäätös, kilpailutuksen voittajat valittu (ks. Helsingin tiedote klikkaamalla tästä)
  • 25.6.2023 Kaupunkiympäristölautakunta hylkäsi Clear Channelin tekemän oikaisuvaatimuksen (ks. päätös klikkaamalla tästä)
  • 31.7.2023 Helsingin ja aiemman operaattorin, Clear Channelin välinen vanha sopimus päättyi
  • 1.8.2023 —> sopimukseton tila alkoi, vanhoja laitteita on purettu kaduilta
  • 20.11.2023 Markkinaoikeus hylkäsi Clear Channelin tekemän valituksen


Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 165 §:n mukaan tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan. Valitus on tehtävä 30 pv kuluessa siitä, kun markkinaoikeuden päätös on annettu tiedoksi. Valituslupahakemusten keskimääräinen käsittelyaika korkeimmassa hallinto-oikeudessa on tällä hetkellä noin 6 kk.


Clear Channelin mahdolliset aikeet valituslupahakemuksen jättämiseen vaikuttavat siihen, milloin kilpailutuksen voittajat pääsevät todella aloittamaan. Mikäli valituslupaa ei CC:n toimesta haeta, tulee päätöksestä n. 30 pv kuluessa lainvoimainen ja kilpailutuksen voittajat allekirjoittavat sopimukset Helsingin kanssa. Valitusluvan hakeminen voi tuoda aloitukseen arviolta 6 kk pituisen lisäviiveen, minkä aikana ulkomainontaa ei ole näihin kilpailutettuihin pintoihin saatavilla. Tilanne vaikuttaa myös Helsingin kaupunkiin, mikä on 1.8.2023 alkaen ollut valituksen aiheuttaman sopimuksettoman tilan takia ilman tärkeitä vuokratuloja. Toivomme tilanteen ratkeavan pian ja tiedotamme aiheesta tarkemmin, kun jotakin uutta ilmenee.

Helsingin vaikuttavimmasta digitaalisen ulkomainonnan verkostosta rakentuu ensimmäisessä vaiheessa yli 400 digipinnan laajuinen. Tilaa paikkasi Outshinen nykyiseen inventaariin ja kuulet tulevista uutuuksista ensimmäisten joukossa.

  • Ulkomainonnan kasvu
    Ulkomainonta kasvaa ennätystahtia – hyödynnä Outshinen uudet mahdollisuudet

    Syyskuussa ulkomainonta nousi kolmanneksi suurimmaksi mediaryhmäksi, heti television ja verkkomedian jälkeen (Kantar). Kasvuvauhti on huimaa: ulkomainonnan osuus mediamainonnasta kasvoi 19,4 % viime vuoden syyskuuhun verrattuna ja kattaa jo 12,6 % koko mediamainonnasta.

  • Greetings from Oulu
    Outshinelle Oulun kattavin verkosto 15 vuoden ajaksi!

    Outshine valloittaa Oulun pysäkkikatosten mainospaikat voitettuaan kaupungin järjestämän kilpailutuksen peräti 15-vuotiselle sopimuskaudelle. Outshine tarjoaa alueen kattavimman ulkomainonnan verkoston ja vahvistaa asemaansa tavoittavimman digitaalisen ulkomainonnan myyjänä. “Tuomme markkinoille Oulun kattavimman digitaalisen ulkomainonnan tuotteen. Mainostajat voivat hyödyntää pintoja yhdellä aineistokoolla, kuten myös Helsingissä”, kertoo Outshinen toimitusjohtaja Jani Lepistö.

  • Kirkkaasti tavoittavin
    Kirkkaasti tavoittavin

    Tavoita Suomen suurimmat yleisöt Helsingin laajennetussa kantakaupungissa! Helsingin laajennettu kantakaupunki tarjoaa mainostajille ainutlaatuisen mahdollisuuden: Suomen suurimmat kontaktimäärät yhdistettynä maan parhaaseen ostovoimaan. Outshine tarjoaa yksinoikeudella kattavimman digitaalisen ulkomainosverkoston, joka tavoittaa juuri oikeat ihmiset oikeassa paikassa.

Outshine.fi website uses cookies!

We use cookies and other technologies in our website. We use cookies to personalise content and analyse our traffic.

Would you like to allow cookies?